Om du hyr en lägenhet av ett företag
som hyr ut flera lägenheter
bor du i en hyresrätt.
Du är hyresgäst
och den som hyr ut till dig är din hyresvärd.
Hyreslagen har regler för
vad du ska göra
och vad hyresvärden ska göra.
Det här ska hyresgästen göra
Du ska betala hyra i tid
och du ska vårda och sköta din lägenhet.
Du ska inte störa dina grannar
och du ska tala om för din hyresvärd
om något går sönder i lägenheten.
Du betalar hyra i slutet av varje månad
för den månad som kommer.
Om du inte betalar
kan du bli av med lägenheten.
Det står i hyresavtalet
hur mycket du ska betala i hyra.
Du ska vårda och sköta din lägenhet.
Du ska göra rent fönster, köksfläkt,
spis, kyl och frys, toalett, vattenlås och golvbrunn.
Du byter proppar och glödlampor.
Har du problem med strömbrytare och eluttag
ska du tala med din hyresvärd.
Har du sönder något ska du betala det.
Du får måla om eller tapetsera om själv om du vill.
Men det ska vara bra gjort
och inte förstöra lägenheten.
Du får inte ta bort väggar
eller sätta upp väggar
utan att fråga hyresvärden.
Om du vill sätta upp en parabol
ska du tala med hyresvärden
så att du sätter upp den på rätt sätt.
Är du hyresgäst i ett hus
med flera andra hyresgäster
ska du inte störa dem.
Du ska inte spela musik för högt
eller skrika.
Ska du ha fest är det bra
om du talar om det innan för dina grannar.
Om dina grannar klagar mycket
och du inte slutar störa
kan du förlora din lägenhet.
Om du blir störd av dina grannar
ska du tala med din hyresvärd.
Det här ska hyresvärden göra
Du ska kunna få tag i din hyresvärd
om du vill.
Hyresvärden ska laga det som är fel och trasigt.
Hyresvärden ska se till
att bostaden är hel.
Hyresvärden ska se till
att bostaden har värme och vatten.
Hyresvärden ska se till att du inte blir störd.
Hyreslagen säger att en lägenhet ska ha:
● Värme
● Varmt och kallt vatten
● Avlopp
● Toalett, tvättställ och dusch eller badkar
● Elektricitet
● Tvättstuga
● Förråd på vinden eller i källaren
Ibland finns förråd i lägenheten.
Hemförsäkring
Det är viktigt att du har en hemförsäkring.
Om du inte har hemförsäkring
kan det bli mycket dyrt och svårt
för dig om det till exempel brinner
eller blir översvämning i din bostad.
Rum som du delar med andra hyresgäster
Du delar på vissa rum i huset
med de andra hyresgästerna.
Det är tvättstugan, källaren eller vinden,
trapphuset och gården.
Så här använder du tvättstugan:
● Boka tid.
● Följ anvisningarna
för hur du ska använda maskinerna.
● Städa tvättstugan efter dig.
● Tvätta även maskinerna efter dig.
Så här använder du trapphuset:
Ingen får ställa cyklar,
barnvagnar, skor, skidor, pulkor
eller annat i trapphuset.
De får inte stå i vägen om det skulle börja brinna.
Därför är det också förbjudet
att ställa sådant som kan börja brinna i trapphuset
som tidningar eller påsar med sopor.
Om du ska flytta från din lägenhet
Om du ska flytta
har du tre månaders uppsägningstid.
Det betyder att du ska tala om
för hyresvärden att du ska flytta
tre månader innan du gör det.
När du lämnar din lägenhet
kommer hyresvärden att besiktiga din lägenhet.
Om hyresvärden hittar skador
kan du få betala för skadorna.
Om du inte har städat efter dig
kan du få betala för städning.
Hyresgästföreningen
Du kan gå med i Hyresgästföreningen.
Det är en organisation som arbetar med
att ge stöd till hyresgäster.
De är också med och förhandlar om
hur höga hyrorna ska vara.
Bostadsrätten är en lägenhet som du köper.
Du köper en del av en bostadsrättsförening
som äger hela huset med lägenheter.
Varje månad betalar du en avgift till föreningen.
Pengarna går till renovering
och att sköta huset.
Om din kyl eller frys går sönder
ska du själv betala för det
eftersom du äger dem.
Ägarlägenhet är något nytt.
Det gäller bara helt nybyggda hus
och du äger din lägenhet
och inte en del i en bostadsrättsförening.
Du köper en villa eller ett radhus
och äger det och sköter det helt själv.
I Sverige återvinner vi våra sopor.
Det betyder att vi använder dem igen
för att rädda miljön.
Till exempel så gör vi nytt papper
av gamla tidningar
och nya glasflaskor av gamla glasburkar.
I din kommun finns återvinningsstationer.
Där kan du lämna sopor som kan återvinnas.
Du ska sortera soporna så här:
● Papper
● Metall
● Glas
● Plast
● Tidningar












Privata bostadsföretag i din kommun:
Finspångs kommun
Linköpings kommun
Mjölby kommun
Motala kommun
Norrköping kommun
Söderköpings kommun
Vadstena kommun
Valdemarsviks kommun
Åtvidabergs kommun
Dina rättigheter som hyresvärd:
Hyresgästföreningen
Hitta ditt drömboende:
Hemnet.se
Bovision.se
Hemmarknad.se
Återvinning:
Förpacknings och Tidnings Insamling AB
Agenda 21
