Sverige styrs på tre olika nivåer:
1. På nationell nivå styr riksdagen.
2. På regional nivå där Sverige är uppdelat i 21 län
styr landstingsfullmäktige.
3. På lokal nivå styr kommunfullmäktige över kommunen.
Svenska medborgare som fyllt 18 år
får rösta till riksdagen, landstinget och kommunen.
Människor som bor i Sverige
men som inte är medborgare
får rösta till kommunen.
Du ska vara folkbokförd i Sverige i tre år
för att få rösta i kommunvalet.
Valen i Sverige är fria.
Ingen annan får bestämma hur du ska rösta.
Valen är hemliga eftersom
du inte behöver tala om för någon hur du röstar.
Valen är direkta.
Du röstar direkt på de politiker
som du vill ska bestämma.
Riksdagen
Riksdagen bestämmer Sveriges lagar.
349 politiker från olika partier
är riksdagens ledamöter.
Ett politiskt parti måste få minst 4 procent av alla röster
för att få en plats i riksdagen.
Riksdagen beslutar genom att rösta.
Mer än hälften av ledamöter måste säga ja
för att ett beslut ska gälla.
Riksdagen kontrollerar också regeringens arbete.
Regeringen
Det parti eller de partier som får flest röster till riksdagen
får bli regering.
Regeringen styr Sverige.
Riksdagen väljer regeringschefen
som blir statsminister.
Statsministern väljer sina ministrar.
Ministrarna är chefer för varsitt departement.
Utrikesministern är chef för utrikesdepartementet
och finansministern är chef för finansdepartementet,
till exempel.
Regeringen ger riksdagen förslag på nya lagar.
Riksdagen röstar ja eller nej till förslagen.
Om de flesta ledamöter i riksdagen säger ja
arbetar sedan ministrarnas departement
och myndigheterna
för att se till att alla följer lagarna.
Alla Sveriges 21 län har varsin länsstyrelse
som arbetar åt regeringen.
Regeringen väljer en landshövding
som ska styra länsstyrelsen.
Varje län har också ett landsting.
Landstinget ska ordna sjukvård i länet.
Svenska medborgare väljer de personer
som är med i landstingsfullmäktige.
Landstingsfullmäktige väljer en landstingsstyrelse
som styr arbetet i landstinget.
I Sverige finns 290 kommuner.
De som bor i kommunen väljer de personer
som ska vara med i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige styr kommunen
och väljer kommunstyrelse.
Det parti som har flest platser i kommunfullmäktige
får flest platser i kommunstyrelsen.
Kommunen ordnar skola, äldreomsorg,
socialtjänst och flyktingmottagning.
Du som har haft permanent uppehållstillstånd, PUT,
i Sverige i tre år
får rösta på politiker till kommunfullmäktige.
Sverige har fyra grundlagar
som säger hur Sverige ska styras
och vad medborgarna har rätt till.
De fyra grundlagarna är
regeringsformen,
successionsordningen,
tryckfrihetsförordningen
och yttrandefrihetsgrundlagen
Hur Sverige ska styras
Regeringsformen säger hur Sverige ska styras.
Där står att all makt kommer från folket
och att Sverige har allmän och lika rösträtt.
Lagen säger också vilka friheter
och rättigheter som alla medborgare har:
● Svenska medborgare har yttrandefrihet,
det vill säga rätt att säga vad de tycker.
● De har informationsfrihet,
det vill säga rätt att få information av myndigheter.
● De har mötesfrihet,
det vill säga rätt att ordna möten
där de får säga vad de tycker.
● Svenska medborgare har också demonstrationsfrihet,
det vill säga rätt att demonstrera.
● De har föreningsfrihet,
som betyder att de har rätt att starta
och bli medlemmar i föreningar.
● Sverige har också religionsfrihet.
Alla har rätt att ha sin religion
eller att inte ha någon religion.
Vem som får bli kung eller drottning
Successionsordningen
är den lag som har regler för
vem som får bli kung eller drottning.
Tryckfrihet
Medborgarna får trycka och sprida skrifter
utan censur.
Det står i lagen tryckfrihetsförordningen.
Censur är regler för vad man inte får säga eller skriva.
Medborgarna får också läsa allmänna handlingar.
Yttrandefrihet
Yttrandefrihetsgrundlagen
ger tv, film och tidningar
rätt att sprida information utan hinder eller censur.
Sverige är med i Europeiska unionen, EU.
EU har 27 medlemsländer
som samarbetar om varor, tjänster, miljö, jordbruk
och flyktingmottagande.
Du kan läsa mer om Sveriges arbete i EU
på EU-upplysningens webbplats:
www.eu-upplysningen.se




















