Det svenska utbildningssystemet

Förskola

Förskola är för barn som inte börjat grundskola.
Barnen kan gå i förskola
eller öppen förskola.

Förskola ska ge barn stöd
och se till att föräldrarna kan arbeta eller studera.
Kommunen ska se till att det finns förskola
till alla barn som fyllt ett år
om deras föräldrar arbetar eller studerar.

Men även om föräldrarna är arbetslösa
ska deras barn få gå i förskola
minst 3 timmar varje dag
och som mest 15 timmar i veckan.

Öppen förskola är för barn
som inte går i den vanliga förskolan.
Dit går barnen
tillsammans med sin mamma eller pappa.
Föräldrarna väljer själva
när de vill gå dit.

Barn kan också gå i familjedaghem.
Det är när en förälder tar emot andras barn
och tar hand om dem hemma.

Förskoleklass

Förskoleklass är för barn som har fyllt 6 år
eller som snart ska fylla 6 år.
Barn går ett år i förskoleklass
innan de börjar i grundskolan.

Skolbarnomsorg

Skolbarnomsorg är för barn upp till 12 år
och som går i skolan.

Skolbarnomsorg är:

● Fritidshem
● Familjedaghem
● Öppen fritidsverksamhet

Fritidshem
Fritidshemmet tar emot barn före och efter skolan
och på skollovet.
Fritidshemmet ska se till att barnen
får göra något bra på fritiden.

Grundskolan

Grundskolan är nio år.
I Sverige är det skolplikt
som betyder att alla barn ska gå i grundskolan.
Barnen börjar i grundskolan när de är 7 år
och slutar när de är 16 år.

För de barn som inte kan gå i vanlig grundskola
finns specialskolan och särskolan.

Barnen får betyg i grundskolan.
Betygen är:
● Godkänd, G
● Väl Godkänd, VG
● Mycket Väl Godkänd, MVG

Minst en gång varje termin
har läraren ett utvecklingssamtal.
Då ska läraren, eleven och föräldrarna vara med.
Då talar läraren om hur det går för eleven
och hur det kan gå bättre.

Gymnasieskolan

Alla ungdomar som gått ut grundskolan
har rätt till en treårig gymnasieutbildning.

Om eleven inte har godkänt betyg
från grundskolan
får eleven gå ett gymnasieprogram
som ska se till att eleven får
godkänd grundskoleutbildning
och kan fortsätta på gymnasiet.

På gymnasiet får eleverna betyg.
Betygen är:
● Icke Godkänd, IG
● Godkänd, G
● Väl Godkänd, VG
● Mycket Väl Godkänd, MVG

Regeringen har bestämt en läroplan
för alla skolor i Sverige.
I läroplanen står det skrivet
vad elever ska kunna för att få ett visst betyg.

Kvalificerad yrkesutbildning

Efter gymnasiet kan du gå en kvalificerad yrkesutbildning,
som förkortas KY.
KY-utbildningarna är mellan 1 och 3 år långa.
Du lär dig ett yrke
och 9 av 10 personer som går en sådan utbildning
får sedan ett jobb eller startar ett eget företag.

Skolor för vuxna

Vuxna som har fyllt 20 år
och som inte har de kunskaper
som grundskola och gymnasium ger
kan få studera på vuxenutbildning.

Vuxna kanske också behöver läsa ämnen
som de missat
för att kunna söka till högskola eller universitet
eller för att kunna söka ett visst yrke.

Svenska för invandrare, SFI

SFI är svenska för vuxna
som inte har svenska som modersmål.
Du ska ha fyllt 16 år
och vara folkbokförd i din kommun
för att läsa SFI.

SFI har fyra kurser:
A, B, C och D.
Eleverna ska få betyg efter en kurs.

Betygen är:
● Godkänd, G
● Väl godkänd, VG

SFI har tre studievägar.
Studieväg 1 är för analfabeter
eller för de som har mycket kort utbildning.
De går kurs A och B.

Studieväg 2 har kurs B och C.
Studieväg 3 har kurs C och D.
Studieväg 2 och 3 läser kurserna fortare än 1.

Du kan ha din praktik samtidigt som du läser SFI.

Utländska betyg

Har du en examen från ett annat land
kan myndigheten Högskoleverket
se vad den är värd i Sverige.
De tittar på hur lång din utbildning är,
vilka ämnen du läst
och ditt examensarbete.
Det brukar ta 4 månader för Högskoleverket
att tala om vad din utländska examen
betyder i Sverige.

När de sett vad din examen är värd
skriver de ett intyg om det.
Intyget betyder inte att du har en svensk examen.
Men du kan använda det när du söker arbete
så att arbetsgivaren förstår vad du kan.

Högskola och universitet

I Sverige är det staten
som ordnar att det finns högskolor och universitet.
Du kan studera på grundläggande nivå,
på avancerad nivå
eller på forskarnivå.

Högskoleverket är den myndighet
som ska kontrollera att all högre utbildning är bra.

Linköpings universitet
Linköpings universitet har 25 tusen studenter,
3 500 anställda
och fler än 100 utbildningsprogram.

Du kan få utbildning i teknik, naturvetenskap,
medicin, vård, samhällsvetenskap,
beteendevetenskap och humanistiska ämnen
som språk, filosofi och historia.

Linköpings universitet finns i två städer:
Linköping och Norrköping.

Regionförbundet Östsam
ansvarar för webbplatsen.
Box 1236, 581 12 Linköping,
office@ostsam.se, 013-25 56 00